Actie Dag van de rechten van de uitzendkrachten

Dag van de uitzendkrachten

Te kort, te lang, te veel, dat zijn de drie grote kwalen in de uitzendsector.

Vakbond ABVV | Logo Dag van de Uitzendkrachten

Te kort omdat er buitensporig veel mensen moeten werken met dagcontracten. Zoals de dagloners in de jaren 1800.

Te lang omdat uitzendkrachten maanden en soms jaren aan het lijntje worden gehouden in een betrekking waarvoor ze eigenlijk vast zouden kunnen worden aangeworven.

Te veel omdat werkgevers misbruik maken van het systeem. Als uitzendwerk beantwoordt aan de redelijke vraag naar tijdelijke, bijkomende of vervangende werkkrachten is er geen bezwaar tegen. Maar in plaats van het alleen daarvoor te gebruiken wordt er buitensporig veel van geprofiteerd om vaste aanwervingen te vermijden. Een werknemer die je van vandaag op morgen de laan kunt uitsturen, is voor managers de gedroomde vorm van flexibiliteit.

Als we niet kordaat reageren zitten morgen nog meer werknemers met een onzeker arbeidsstatuut. We moeten ons met man en macht verzetten tegen elke mogelijke versoepeling van de wet die het gebruik van uitzendkrachten regelt.

Daarom vragen we om deel te nemen aan de dag voor de rechten van uitzendkrachten. Of je nu vakbondsmilitant bent of gewoon werknemer, je moet je het lot aantrekken van de uitzendkrachten in je bedrijf. Het zijn je collega‚Äôs. Help ze. Informeer ze, over de veiligheidsvoorschriften, over de arbeidsvoorwaarden, over hun rechten. En ondersteun elke eis om uitzendcontracten om te vormen tot vaste aanwervingen. Solidariteit, zo heet dat.

Overzicht van de lokale acties waarbij we onze krant uitdelen: Interimzone.

• Gent: aan het station
  • Aalst : aan het station
  • Ronse: aan het station
  • Sint-Niklaas: aan het station