Correctie RVA-statistieken

Geen 379.468 maar wel 557.326 werklozen in september 2017

Naar maandelijkse gewoonte pakt de RVA uit met een hoera-bericht over de daling van het aantal werklozen. Het ABVV wijst erop dat RVA het enkel heeft over de uitkeringsgerechtigde werklozen. Daarnaast is er ook een grote groep werkzoekende werklozen die geen recht heeft op uitkeringen, en dus door RVA niet wordt meegeteld. Tot slot zijn er ook werknemers die ongewild deeltijds werken en minder verdienen dan een uitkering.

Wel werkloos, geen uitkering

In de statistieken van de gewestinstellingen vinden we verschillende categorieën terug van werkzoekende werklozen die geen uitkeringen ontvangen van RVA:

• Jongeren die net afstudeerden en nog nooit gewerkt hebben. Zij moeten beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt maar hebben het eerste jaar geen recht op uitkeringen. Dit waren voor het hele land in de maand september 61.465 jongeren.

• Werklozen die verplicht zijn ingeschreven als werkzoekende hoewel ze geen recht hebben op werkloosheidsuitkeringen. Dit zijn bijvoorbeeld mensen met een leefloon. Het gaat voor het hele land over 72.678 werkzoekenden.

• Werklozen die zich vrijwillig inschreven als werkzoekende. Dit waren 43.715 werkzoekenden in september 2017.

Daarnaast is er een groep werklozen die helemaal van de radar verdwijnt. Wie geen enkele uitkering ontvangt, is immers niet verplicht zich in te schrijven als werkzoekende. Hier komt wellicht een deel van de werklozen terecht die werden uitgesloten van inschakelingsuitkeringen na 36 maanden of omdat ze 21 jaar werden en geen diploma haalden.

Gedwongen in een deeltijdse job

Tot slot wijst het ABVV erop dat er ook werknemers zijn die zich genoodzaakt zien een deeltijdse job te aanvaarden, maar op zoek zijn naar een voltijdse job. Als zij minder verdienen dan 1.531,93 euro bruto per maand, ontvangen zij een bijpassing van RVA. Bijna 40.000 werknemers bevinden zich in deze situatie, voor de overgrote meerderheid vrouwen.