PB Bonussen van de topmanagers: ABVV is verbijsterd !

Bonussen van de topmanagers: ABVV is verbijsterd !

Het ABVV nam  kennis van de VBO-reactie op de intentie van de linkse partijen om de bonussen van topmanagers te beperken.

De lonen van die topmanagers - de bedragen werden onlangs in de pers gepubliceerd - zijn totaal buitensporig , vooral in de huidige socio-economische context, zowel in België als in Europa. Dat loonmatiging opgelegd wordt aan de werknemers, terwijl sommige bedrijfsleiders zichzelf extravagante bonussen toekennen, is onaanvaardbaar.

Als wat het VBO beweert juist is (nl. dat de ratio tussen de laagste en de hoogste lonen in ons land “redelijk" is), is er bovendien geen reden om een regulering te weigeren om de “slechte leerlingen" te omkaderen.

Ter herinnering: het loon van een ceo in België is gemiddeld 18 keer zo hoog als dat van een werknemer en de gemiddelde bezoldiging  van de ceo’s van de grootste beursgenoteerde bedrijven (zonder de banksector ) bedroeg 2,27 mio euro in 2009; dit is  een verhoging met 23% ten opzichte van 2008 (bron: sociaal-economische barometer ABVV 2010).

Op zaterdag 9 april, op de Euromanifestatie in Boedapest, zullen de werknemers hun verontwaardiging herhalen ten opzichte van een economische model dat de winsten en de financiële wereld vóór alles stelt.