Actu Bangladesh Schone Kleren

Bangladesh: 21 doden bij brand in kledingfabriek. Reageer nu!

Garib & Garib

Na een verschrikkelijke brand in een kledingfabriek in Bangladesh, eisen fabrieksarbeid(st)ers snelle hervormingen, een strafrechtelijk onderzoek en vergoeding voor de slachtoffers. Het ABVV steunt via de ‘Schone Kleren Campagne’ de eisen van deze arbeid(st)ers. Ook jij kan een verschil maken door een brief te schrijven naar de regering van Bangladesh en de internationale kledingmerken die inkopen bij deze fabriek.

Donderdag 25 februari 2010 verloren 21 werknemers (onder  wie 15 vrouwen) het leven bij een brand in de kledingfabriek Garib & Garib in de stad Gazipur in Bangladesh. Een vijftigtal andere werknemers liepen brandwonden op of raakten bedwelmd door de rook. De tragische gevolgen van de brand zijn rechtstreeks te wijten aan de slechte veiligheidsmaatregelen in de fabriek: geblokkeerde nooduitgangen, kapotte ventilatie, defecte brandblusapparaten, ...

Garib & Garib levert kleding aan firma’s als H&M, 3 Suisses en Provera (de non-food aankoopcentrale van de ketens Cora en Match). Gecontacteerd door de ‘Schone Kleren Campagne’ (waarvan het ABVV deel uitmaakt) beloofden H&M en Provera de slachtoffers te helpen. 3 Suisses reageerde (nog) niet.

De families van de dodelijke slachtoffers kregen van de fabrieksdirectie 200.000 Taka (2085 euro), een bedrag dat volgens de vakbonden veel te laag is.

De vakbonden in Bangladesh dringen er bij de regering, de eigenaar van Garib & Garib en zijn afnemers op aan om ook de medische behandeling van de gewonden te garanderen, te zorgen voor een behoorlijke schadeloosstelling, alle onderzoeksrapporten over de werkomstandigheden openbaar te maken, de nodige maatregelen voor veiligheid en gezondheid op de werkvloer te treffen en het recht op vakbondswerking te verzekeren.

De jarenlange ervaring bij de ‘Schone Kleren Campagne’ leert dat massale protestbriefacties in veel gevallen een verschil kunnen maken. Veel grote kledingdistributeurs werken namelijk met een gedragscode, die de leverancier verplicht de elementaire arbeidsrechten toe te passen. De kledingdistributeurs houden er niet van dat hun goede naam in het gedrang komt omdat de arbeidsomstandigheden bij een producent zo erbarmelijk zijn.

Geef nu je steun aan de ‘Schone Kleren Campagne’ en stuur een protestbrief of protestmail!
Op de website van de ‘Schone Kleren Campagne’ vind je naast de nodige adressen ook een handige modelbrief: http://www.schonekleren.be/Actie/Gariboproep2010.htm