Actu Artiesten bezorgd om politieke hokjesdenken

Artiesten bezorgd om politieke hokjesdenken

Vakbond ABVV | Solidariteit maakt een cultuur groot

Het evenement "Solidariteit maakt een cultuur groot", vrijdagavond 21 januari 2011 in de Brusselse KVS, is een oproep voor een constructieve dialoog.

Franstalige en Nederlandstalige artiesten uit heel België spreken hiermee hun bezorgdheid uit over de recente politieke ontwikkelingen. De initiatiefnemers hebben naar eigen zeggen geen partijpolitiek standpunt, maar roepen op tot 'een constructieve dialoog' en tegen 'het hokjesdenken'.

Niet in onze naam

In het najaar van 2010 lanceerde de culturele sector in België een oproep tegen "het bekrompen nationalisme en de splitsingsrage". Vakbonden, studenten, wetenschappers en middenveldorganisaties sloten zich hierbij aan. De vereniging 'Culture et Démocratie' lanceerde een petitie tegen het nationalisme. Daarop ontstond 'Niet in onze Naam', een platform dat de klemtoon wil leggen op "wat Belgen bindt, eerder dan wat ons scheidt".

Programma

Een greep uit de rij deelnemende artiesten: Brussels Brecht Eisler Koor, Koen Augustijnen van les Ballets C de la B, Alain Platel, Bernard Dewulf, Jaco Van Dormal, Arno & Stef Kamil Carlens, Wim Helsen, Tom Lanoye, Dimitri Verhulst, Will Ferdy, Tom Pintens en Admiral Freebee.

Bron: Belga