Actieweek voor de rechten van uitzendkrachten

Jaarlijks organiseert het ABVV de week van de uitzendkracht. Zo proberen we telkens de problemen van uitzendkrachten onder de aandacht te brengen van het grote publiek. Dit jaar ligt de focus op de voordelen die uitzendkrachten mislopen. Want uitzendkrachten kunnen hierdoor tot 91 euro per week minder verdienen dan vaste werknemers in dezelfde functie.

Het ABVV strijdt het ganse jaar voor de rechten van uitzendkrachten, maar één keer per jaar sensibiliseren we via een grotere actie. Dit jaar brengen we  de vele kleine voordelen - die misschien niet zo belangrijk lijken, maar uiteindelijk een behoorlijk  doorwegen in de portefeuille van de uitzendkrachten  - onder de aandacht.

Kijk even naar de foto’s hiernaast. Zie jij het verschil niet? Het is er wel. Beide werknemers doen net hetzelfde werk en toch verdient één van hen tot 91 euro minder per week, oftewel 364 per maand. Hoe is dat mogelijk? Heel eenvoudig: de ene heeft een vast contract en de andere werkt als uitzendkracht. En wie uitzendkracht is, ziet heel wat voordelen aan zijn neus  voorbijgaan. Kleine attenties zoals bijvoorbeeld een kerstcadeau of een huwelijkspremie, maar ook grotere voordelen. In totaal kan dat bedrag behoorlijk oplopen.

Van waar komt dat verschil?

Het ABVV ontvangt dagelijks klachten van uitzendkrachten. Om het loonprobleem beter in kaart te brengen, organiseerden we een enquête bij onze delegees. Hierin peilden we naar de lijst met voordelen waar de vaste werknemers in hun bedrijf recht op hebben. Vervolgens vroegen we hen of uitzendkrachten deze voordelen ook ontvangen.

Op elk voordeel hebben we een gemiddeld cijfer gekleefd.  De resultaten van de enquête waren verbluffend. Uitzendkrachten kunnen tot 91 euro per week of 364 euro per maand mislopen. Maar liefst 20% van de uitzendkrachten die maaltijdcheques zouden moeten krijgen, ontvangt die niet. Nochtans hebben ze daar wel recht op als de vaste werknemers die krijgen. Dat is bij wet zo vastgelegd. Maar de praktijk blijkt minder rooskleurig. Eén op 2 uitzendkrachten krijgt geen kerstcadeau, sinterklaaspakje of huwelijkscadeau. Een hospitalisatieverzekering of groepsverzekering? Daar hebben uitzendkrachten geen recht op, de wet maakt dit zelf onmogelijk. Maar het blijft niettemin een voordeel dat je als uitzendkracht misloopt ten opzichte van de vaste werknemers.

Gelijk loon voor gelijk werk

Dat is het basisprincipe. Maar de werkelijkheid is anders. Enkele voordelen zijn wettelijk geregeld. Zo moeten uitzendkrachten ook maaltijdcheques en ecocheques ontvangen als de vaste werknemers die krijgen. Maar in de praktijk wordt dit niet altijd nageleefd, vooral in bedrijven waar geen syndicale delegatie is.

Een aantal andere voordelen zijn niet wettelijk geregeld, zoals de hospitalisatieverzekering en de groepsverzekering. Daar kunnen uitzendkrachten zelfs geen aanspraak op maken. Net als op bijkomende verlofdagen, allerlei premies en bonussen of een groepsverzekering.

Het ABVV wil deze ongelijkheid afschaffen. Daarom pleiten we voor de invoering van een extra premie. Die premie moet de voordelen compenseren die vaste werknemers krijgen, maar die uitzendkrachten dikwijls aan hun neus voorbij zien gaan.