Actu 3000 manifestanten in Antwerpen

3000 manifestanten in Antwerpen

Vakbond ABVV | 3000 manifestanten in Antwerpen 18-02-2011

Vrijdag 18 februari trokken 3000 ABVV-leden door het centrum van Antwerpen. De liberale vakbond ACLVB en een kleine delegatie van de Christelijke Bediendenbond sloten zich aan bij de betoging.

We betoogden omdat het ontwerp IPA ook na de aanpassingen en verbeteringen door de regering ruim onvoldoende is. Deze actie past in de mobilisatie voor de nationale interprofessionele actiedag op 4 maart

De betogers stapten op van de Lodewijk De Waelplaats naar de Groenplaats. Daar werden ze toegesproken door:

• Bruno Verlaeckt: voorzitter ABVV-regio Antwerpen
  • Rudy De Leeuw:  federaal voorzitter ABVV
  • Jan Vercamst: nationaal voorzitter ACLVB

In hun toespraken gaven Bruno Verlaeckt en Rudy De Leeuw toe dat het regeringsvoorstel aan sommige eisen van tegemoetkomt maar dat deze vooruitgang ruim onvoldoende is. De inspanning voor de laagste lonen (+ 10 euro/maand) is ondermaats en wordt door de gemeenschap betaald terwijl de werkgevers fiscale geschenken blijven krijgen. De notionele intresten blijven de staatsbegroting hypothekeren zonder tegenprestatie inzake werkgelegenheid. Daarom herhaalden onze sprekers dat de notionele intresten moeten afgeschaft worden.
De voorzitters van ABVV en ABVV-regio Antwerpen stelden ook dat het ABVV weigert het beleid van sociale afbraak te aanvaarden dat op deze manier wordt voorbereid.